نیلوفر آبی

نیلوفر آبی - بودیسم - ادبیات - وب

نیلوفر آبی

نیلوفر آبی - بودیسم - ادبیات - وب

معنای نیلوفر ابی



نیلوفر آبی


معنای نیلوفر ابی


برگردان : کسرا ارام

 

نیلوفر ابی (لوتوس) در میان ادیان مختلف ، نماد تولد دوباره است . علاوه بر این  نماد درستی ،خوبی ، زیبایی، خوشبختی، ارامش و روشنی نیز می باشد . هنرمندان چینی و ژاپنی در آثارشان در بسیاری از آثار هنریشان ،این گل را به تصویر کشیده و نقش آنرا به منظور چاپ بر روی تکه های چوب حک می کرده اند . در هندوستان نیز ، نیلوفر ابی ،مایه اصلی  حکاکی های هنرمندان را به عنوان طرحی والا و زیبا  را تشکیل می دهد.


 

نیلوفر آبی  ، حضوری همیشگی در میان نمادهای بسیاری از ادیان قاره اسیا به خصوص ادیان برآمده از  کشور هندوستان دارد. و از همین رو است که گل نیلوفر ابی در میان پیروان  مذاهب هندوئیسم و بودیسم به نمادی برای نشان دادن  بیداری آدمی و گام برداشتن او در مسیر حقیقت روحانی زندگی تبدیل شده است.  اگر چه تعریف این دو مذهب از این گل تا حدودی با هم متفاوت است ولی  هر دوی این مذاهب اهمیت زیادی به این گل می دهند. از اینرو امروزه نیز معنای این گل ارتباط نزدیکی با نمادها و مفاهیم دینی دارد.                              

 





نیلوفر آبی



نیلوفر ابی بیانگر زندگی در معنای عام وکلی آن است. این گل در گل و لای مرداب رشد کرده و سرانجام به نهایت زیبایی می رسد ،درست همچون آدمی که روز به روز  تکامل یافته  و زیباتر می شود . از اینرو نیلوفر ابی در حقیقت  بیانگر مشقت و رنج آدمی در دنیا بوده   و از آن برای وصف مردمانی استفاده می شود که دورانی سراسر محنت را پشت سر گذاشته و به سوی ارامش در حرکتند. این مردمان نیز  همچون گل نیلوفر از کف مرداب برآمده و در طول زندگی به موجودی زیبا و مملو از حیات ، تبدیل می شوند .


منبع


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد