نیلوفر آبی

نیلوفر آبی - بودیسم - ادبیات - وب

نیلوفر آبی

نیلوفر آبی - بودیسم - ادبیات - وب

موتور جستجوگر جدید مایکروسافت





یک هفته تا نسل جدید موتور جستجوگر کوموی مایکروسافت


20 می ،2009: احتمال می رود  انتظار ها برای دیدن  کوموی اسرار آمیز مایکروسافت در هفته اینده پایان پذیرد . بر طبق گزارش ها استیو بالمر ، مدیر اجرایی مایکروسافت ،هفته اینده در کنفرانس دیجیتال  از آخرین موتورجستجو گر طراحی شده توسط مایکروسافت به نام کومو پرده برداری خواهد کرد . این کنفرانس از 26-28 می در کارلزبد کالیفرنیا ادامه خواهد داشت . جزئیات این خبر که بالمر از کومو پرده برداری خواهد کرد دیروز در All Things D blog و امروز نیز در روزنامه The Wall Street Journal گفته شد .

 

مایکروسافت رسما از بیان هرگونه اظهار نظر در مورد این خبر صرف نظر کرده است ولی این حقیقت که حمایت کننده های مالی این کنفرانس به دنبال پخش این خبر در کنفرانس خود هستند هم می تواند وجهه ای تبلیغی برای آنها داشته باشد و هم اینکه این خبر درست باشد . سایت  All Things D تمامی جزئیات مربوط به سخنرانان این کنفرانس در روز 26 می را در اینده اعلام خواهد کرد .

 

کارمندان مایکروسافت آزمایش های داخلی کومو را اوایل امسال شروع کردند . اما در ماه مارس امسال تصاویر این موتور جستجو گر جدید به سایت های خبری راه پیدا کرد . در این تصاویر صفحه سه ستونی نتایج جستجو ها نشان داده شده است که شامل امکانات روبرو می باشد: جستجو های مرتبط (related searches) ،حافظه ی یک مرحله ای برای بازگشت به جستجوی قبل ،طبقه بندی جستجو ها که به طور مستقیم در ارتباط با جستجوی اولیه شما هستند . به عنوان مثال جستجوی یک خواننده ، مجموعه جستجوهایی چون متن آهنگ ها ، بلیط کنسرت ،البوم و زندگینامه خواننده را در پی خواهد داشت ، درحالیکه جستجوی یک محصول مجموعه ای از تصاویر ، جزئیات و روش کار آن محصول را در بر خواهد داشت .

 

در حالیکه بسیار سخت است که بگوییم محصول نهایی مایکروسافت چگونه خواهد بود ولی به نظر می رسد که طبقه بندی های جستجو در کومو بسیار شبیه به جستجوی معنایی (semantic)- توانایی رایانه در درک درست آنچه به دنبالش می گ

ردید ، براساس زبان طبیعی جستجو - می باشد .سال گذشته ،مایکروسافت موتور پاورست را که موتور جستجوی معنایی است را خریداری کرده و  این احتمال می رود که قابلیت های پاورست را با موتور کومو ادغام کرده باشد . در ماه مارس ، گوگل از قابلیت های جستجوی معنایی خود پرده برداری کرده و هفته پیش نیز انتظارها برای دیدن "ماشین پاسخگو " وولفرام الفا پایان یافت . وولفرام الفا در حقیقت  با راه اندازی این سیستم به سوی اطلاعاتی که بر مبنای حقیقت هستند حرکت کرده است  که این کار بسیار پیشرفته تر  از فهرست کردن صفحات اینترنتی توسط موتورهایی چون گوگل و لایو سرچ می باشد . شروع به کار وولفرام آلفا نشاندهنده این موضوع است که توانایی جستجوی معنایی گام بزرگ بعدی در جستجو و در کل برای رایانه های شخصی می باشد . امروزه هنوز کسی در ساخت کامل اینگونه موتور ها موفق نبوده است ولی برخی گام هایی در این زمینه برداشته اند .

 

همانطور که از نام کومو بر می اید ، هنوز مشخص نیست که مایکروسافت از همین نام استفاده کند و یا با بکار بردن نامی جدیدی باعث تعجب همگان می شود . تا کنون از عنوان های مختلفی برای نامیدن  این موتور جستجو استفاده شده است ، از جمله ،هوک ، بینگ ،سیفت و کیو . این احتمال هم وجود دارد که مایکروسافت قادر به استفاده مجدد از جستجوگرهای قدیمی خود  چون msn نیست .هرچند  در حال حاظر اکثر مردم  با نام تجاری حال حاظر مایکروسافت موافق هستند ولی بی شک مایکروسافت دیگر از نام  لایو سرچ استفاده نخواهد کرد . اگر مایکروسافت تصمیم به استفاده از نام کومو بگیرد ، این نام بی شک به عنوان نامی تجاری پشتیبان شمار زیادی از خدمات انلاین چون ، تبلیغات،ارتباطات از دور و خدمات سرگرم کننده خواهد بود .

 

این اولین بار نیست که در مورد شروع کار کومو شایعاتی مطرح می شود . دنی سولیوان که وبلاگ نویس پایگاه خبری  Search Engine Land است اینطور می گوید که مایکروسافت از جدیدترین موتور جستجوگر خود در کنفرانس جستجوی پیشرفته  SMX که در اوایل ژوئن در سیاتل برگزار می شود ، پرده برداری خواهد کرد . سولیوان و دکتر کوی لو ،رئیس بخش خدمات آنلاین مایکروسافت ، سخنرانان اصلی این کنفرانس هستند و سولیوان بر این عقیده است که عاقلانه این است که مایکروسافت از جدیدترین جستجوگر خود در کنفرانسی تخصصی با موضوع جستجوی اینترنتی که به مرکز اصلی مایکروسافت واقع در  ردموند ، نیز نزدیکتر است ، پرده برداری کند .  هرچند  نشست   All Things D  بی شک از نظر وجهه عمومی به اندازه کافی معروف است  که آغازگر رقابت میان مایکروسافت و گوگل باشد .  سولیوان در حالیکه از موضع اولیه خود عقب نشینی نمی کند این نظر را می دهد که امکان دارد بالمر به شرح و توضیح کومو در  کنفرانس  All Things D پرداخته و دکتر کوی لو نیز  در طول کنفرانس  SMX آغاز فعالیت آن در اینترنت را اعلام کند .  این امکان وجود دارد که صحبت های سولیوان درست باشد ولی از نظر من بیشتر شبیه آرزو می باشد تا حقیقت .

 

درحالیکه  دادن پیشنهاد خدمات آنلاین بسیار مهم می باشد ،اما هرگز این اهمیت قابل مقایسه با تمامی موفقیت های بزرگ در زمینه تسلط جستجو بر چیزهای دیگر نمی باشد . برای سالیان دراز ،شرکت های فنی،برتری  جستجوگرهای بزرگی،چون گوگل را در جستجو به چالش کشیده اند . اما این برتری تنها عامل نمی باشد چرا که غول های جستجو بیشترین تبلیغ آنلاین را در اختیار دارند . بر طبق نتایج بدست آمده از شرکت ComScore در ماه آوریل 2009 ، گوگل 64.2 درصد،یاهو 20.4درصد و مایکروسافت 8.2 درصد  از جستجوهای تجاری آمریکا را به خود اختصاص داده اند. بی شک پیروز شدن مایکروسافت در این رقابت نیازمند بودجه بسیاری می باشد . اما سوال اینجاست که آیا کومو-هوک و یا بینگ قادر به این کار هستند و یا اینکه از این عرصه خارج خواهند شد


برگردان:کسرا ارام

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد