نیلوفر آبی

نیلوفر آبی - بودیسم - ادبیات - وب

نیلوفر آبی

نیلوفر آبی - بودیسم - ادبیات - وب

۵ دقیقه با بودیسم

WordPress plugin






5 دقیقه با بودیسم

بودیسم چیست ؟

بودیسم مذهبی است که حدود 300 میلیون پیرو در سراسر دنیا دارد . بودیسم از ریشه ی" Buddhi" به معنای" بیدار شدن / کردن"گرفته شده است . تاریخ این دین به حدود 2500 سال پیش بر میگردد ، زمانیکه شخصی به نام سیدرته گوتمه ، معروف به بودا ، در سن 35 سالگی به بیداری و روشنایی رسید .

آیا بودیسم نوعی مذهب است ؟

از نظر بسیاری ، بودیسم فراتر از یک مذهب بوده و بیبشتر نوعی فلسفه ( شیوه زندگی ) است. از آنجاییکه فلسفه به معنای دوست داشتن حکمت است ، بودیسم را نیز می توان نوعی فلسفه خواند . طریقت بودیسم را می توان در سه مورد زیر خلاصه کرد :

1.راهنمایی وهدایت انسان بسوی زندگی ای سرشار از معنویت

2.آگاهی نسبت به اعمال و افکار

3.افزایش حکمت و ادراک در آدمی

بودیسم چطور به من کمک می کند ؟

بودیسم به شرح هدف زندگی می پردازد وبه توضیح بی عدالتی و نابرابری مشهود در جهان می پردازد . این مذهب دستور العملی در اختیار ادمی قرار می هد که هدایتگر او تا شادکامی واقعی است .

علت همه گیر شدن بودیسم چیست؟

دلایل زیادی برای فراگیر شدن بودیسم در کشورهای غربی وجود دارد . اولین و بهترین دلیل این است که بودیسم پاسخگوی بسیاری از سوالات در جوامع مادی گرا ومدرن امروز است . این دین همچنین به شناخت عمیق ذهن آدمی (و طبیعت درمانی ) ( برای کسانی که به این موضوع علاقه مند هستند ) می پردازد که امروزه بزرگان علم روانشناسی در سراسر دنیا به موثر بودن آن ایمان دارند .

بودا که بود ؟

563 سال پیش از میلاد مسیح ،بودا در خانواده ای پادشاهی در یکصد مایلی شمال شهر بنارس ، به دنیا آمد . وقتی به 29 سالگی رسید ، دریافت که خوش گذرانی و ثروت ، تضمین کننده ی خوشبختی نبوده و آرامش را برای انسان به ارمغان نمی آورند .او به دنبال کلید خوشبختی تمامی تعالیم و فلسفه های آن دوران را بررسی کرد .سرانجام پس از 6 سال مراقبه و مطالعه ادیان گوناگون ، " حد وسط " (پرهیز از افراط و تفرط ) را برگزید . بودا پس از رسیدن به روشنایی ، باقی زندگیش را به آموزش اصول بودیسم – درمه ، یا حقیقت – پرداخت تا اینکه در سن 80 سالگی از دنیا رفت .

ایا بودا خدا بود ؟

او خدا نبود و هرگز چنین ادعایی نکرد . او مردی بود که راه رسیدن به روشنایی وحکمت را ، بر طبق تجربیاتش ، آموزش می داد .

آیا بودایی ها بت پرستند ؟

بوداییان به تصاویر بودا عرض احترام می کنند و این عرض احترام به منزله ی پرستش یا درخواست رحمت نیست . مجسمه ی بودا در حالیکه دستانش را روی هم قرار داده و لبخندی محبت آمیز بر لبانش نقش بسته است ، این حقیقت را به خاطر ما می آورد که برای رسیدن به ارامش و عشق درونی تلاش کنیم و تعظیم در برابر مجسمه ی بودا به نشانه ی تقدیر از تعالیم او انجام می شود .

چرا بسیاری از کشور های بودایی فقیر و تهیدست هستند ؟

یکی از تعالیم بودا این است که ثروت ، خوشبختی نمی اورد و دائم و پایدار نیز نیست. مردمان چه فقیر چه ثروتمند رنج می کشند ، ولی کسانی که حقیقت تعالیم بودا را درک می کنند به ارامش و شادی واقعی دست می یابند .

آیا انواع مختلفی از بودیسم وجود دارد ؟

بودیسم ، به خاطر تنوع سنتی و فرهنگی کشور های مختلف انواع مختلفی دارد . اما ماهیت اصلی بودیسم ، درمه یا حقیقت هسته ی اصلی تمامی آنها را تشکیل می دهد.

آیا ادیان دیگر بر باطل هستند ؟

بودیسم بر پایه ی مدارا با عقاید و ادیان دیگر پایه ریزی شده است . بودیسم از طرفی تعالیم اخلاقی دیگر ادیان را پذیرفته ولی با معرفی هدفی طولانی مدت در هستی از طریق حکمت و فهم درست ،از سویی دیگر فراتر از دیگر تعالیم است . بودیسم واقعی به مفاهیمی چون "مسیحی " ، " مسلمان " و یا " هندو " توجهی نمی کند و از اینروست که در طول تاریخ هیچ جنگی با نام بودا اتفاق نیافتاده است و بوداییان هرگز برای تغییر کیش دیگران تلاش و موعظه نمی کنند . و تنها زمانی که از آنها خواسته شود به توضیح تعالیم بودا می پردازند .

دیدگاه بودیسم در قبال علم چبیست؟

علم ، دانشی است که در قالب نظامی مشخص به مشاهده و آزمایش حقایق عالم و بیان قوانین طبیعت می پردازد . هسته ی تعالیم بودا ، چهار حقیقت اصلی ، با این تعریف هماهنگ است ، از اینرو که این حقایق چهارگانه (که در ادامه آمده است )برای تمامی انسان ها قابل تجربه و ازمایش می باشند . خود بودا نیز همواره از پیروانش می خواست که تعالیمش را با چشم بسته نپذیرند و آن را به بوته ازمایش بگذارند . از این جهت مذهب بودایی بیشتر ادراک تا ایمان .

تعالیم بودا چه بود ؟

بودا ، چیزهای زیادی را به مردم آموخت ، اما مفاهیم کلی بودایی را می توان در چهار حقیقت اصلی و روش های هشتگانه خلاصه کرد .

اولین حقیقت اصلی چیست ؟

اولین حقیقت این است که زندگی همانا رنج و الم است . تولد رنج است و تحول حیات و سرانجام مرگ نیز رنج است . آدمی همواره می باید که رنج های روحی خود چون تنهایی ، ترس ، یاس و ناامیدی و خشم را تحمل کند . این رنج حقیقتی است که قابل انکار نیست . این طرز فکر ، برداشتی واقعگرایانه است و متفاوت از بد بینی است . بودیسم به انسان نشان می دهد که چطور از این رنج ها دوری کرده وبه شادی حقیقی برسد .

دومین حقیقت اصلی چیست ؟

دومین حقیقت علت آلام و رنج هاست . رنج ناشی از هوس های ادمی و ناسازگاری های اوست . وقتی از دیگران توقع داریم که بر طبق انتظارات ما رفتار کنند ، ویا شبیه ما باشند و یا وقتی به آروزهایمان نمی رسیم ، بی شک دچار رنج می شویم . به عبارت دیگر رسیدن به آرزوها به منزله ی رسیدن به خوشبختی نیست . از اینرو بهتر است بجای تقلای مداوم برای رسیدن به خواسته ها ، سعی در اصلاح آمال خود داشته باشیم . خواسته ها ما را از خوشبختی و شادی حقیقی محروم می کنند . زندگی که پر از خواسته و هوس ، بخصوص هوس هایی که در جهت ادامه ی حیات هستند ، باعث تولد انسانها می شوند . از اینرو ، هوس ها منجر به رنج جسمی از طریق تولد دوباره می شوند .

سومین حقیقت اصلی چیست ؟

سومین حقیقت اصلی این است که پیروزی بر رنج و رسیدن به آرامش امکان پذیر است . اگر آدمی دست از هوس های نفسانی اش بردارد و هنر زندگی در لحظه را بیاموزد ( نه در گذشته یا اینده ای خیالی ) به ازادی حقیقی خواهد رسید .و در آن زمان انرژی بیشتری برای کمک به دیگران خواهیم داشت . به عبارت دیگر رهایی از آمال و نفسانیت همانا نیروانا است .

چهارمین حقیقت اصلی چیست؟

راه رهایی از رنج و درد پیروی از روش های هشتگانه مقدس است .

هشت روش مقدس چیست ؟

به طور خلاصه این روش ها راه معنویت را به ما نشان می دهند ( از طریق آنچه گفته و یا انجام می دهیم ) ، این روش ها به طور کلی بر روی آگاهی کامل ذهن ، اعمال و افکار ، افزایش حکمت ازطریق درک حقایق چهارگانه و همدردی با دیگر مردمان تمرکز می کنند .

5 فرمان اصلی بودا چیست ؟

اصول اخلاقی بودایی شامل 5 فرمان می شود : اجتناب از بی جان کردن موجودات ، احتراز از تصرف در مالی که به او تعلق ندارد ،پرهیز از روابط نامشروع جنسی و هوسرانی ، اجتناب از دروغگویی و خودداری از مستی و شرابخواری که باعث از بین رفتن اگاهی انسان می شوند .

قانون کرمه چیست ؟

هر عملی دارای نتیجه و عکس العملی است . به عنوان مثال اعمال انسان ، تاثیراتی را بر زندگی او باقی می گذارند . این قانون بیانگر بسیاری از مشکلات در دنیا می باشد : نابرابری در دنیا ، چرا برخی معلول و برخی دیگر سالم متولد می شوند ، چرا برخی زندگی کوتاهی نسبت به بقیه دارند . این قانون بر اهمیت مسئولیت پذیری انسان نسبت به اعمال گذشته و حالش تاکید می کند .

حکمت و دانایی چیست؟

طبق تعالیم بودا ، دانایی از طریق شفقت و مهربانی بدست می آید . از یکسو ممکن است شخصی بسیار خوش قلب ولی نادان باشد و از سوی دیگر ممکن است کسی دانا و درعین حال خالی از احساسات باشد . بودا حد وسط این دو را بر می گزیند . نهایت دانایی درک این حقیقت است که تمامی پدیده های این دنیا ناقص و موقت هستند . حکمت حقیقی تنها باور داشتن نیست بلکه باید شامل تجربه و درک حقیقت باشد . حکمت از اینرو ذهنی باز ،بی طرف و غیر مستبد می طلبد . راه بودا نیازمند جرات ، بردباری ، انعطاف و فراست است .

شفقت چیست ؟

شفقت شامل صفات نیکوی آمادگی برای مهربانی کردن ، دلسوزی و توجه به دیگران است . در مسیر بودا ، انسان می بایست خودش و دیگران را به صورت واقعی از طریق حکمت درک کند .

چطور می توان یک بودایی شد ؟

تعالیم بودا قابل درک و تجربه برای تمامی انسانها است . بر طبق این تعالیم راه حل مشکلات ما در خودمان است و نه در بیرون . بودا از تمامی پیروانش خواست که با چشم بسته تعالیم او را نپذیرند . از اینرو هرکس مسئول اعمال و رفتارو ادراک خودش است . این موضوع باعث شده که بودیسم از پذیرفتن مجموعه ای از اعتقادات صرف فراتر رفته و به صورت تعالیمی عرضه شود که هر کس بتواند از راه خودش به آن برسد.


منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد